"ספר הוא חבר" / מאת גלית שובל
"ספר הוא טקסט מודפס או כתוב בכתב יד בנושא מסוים, שדפיו כרוכים יחדיו.
בסוף המאה העשרים החלה הפקתם של ספרים אלקטרוניים המוצגים על קורא ספרים אלקטרוני,
טאבלטים, צג המחשב ואפילו טלפונים חכמים". (ויקיפדיה)
ספר הוא ערך אהוב שהפופולריות שלו הולכת וגוועת לצד המילה הכתובה המודרנית בכל אמצעי המדיה האופנתיים.
אצלנו בגן, מעצימים את ערך הספר מתוך אמונה כי תרומתו לילדים בגיל הרך היא עצומה ומרגשת!
אז איך אנחנו עושים את זה?
ב"גנגלית" קיימים כ-800 ספרים והאוסף שלנו רק הולך גדל...
הערך "ספר הוא חבר" מועבר לילדים למן הרגע הראשון שהם מגיעים לגן ובכל קבוצת גיל.
אופן הצגת הספר והעברת התכנים משתנה בהתאם לגיל ההתפתחותי של כל קבוצה.
בכדי לקרב ילדים לספרים וללמדם "הרגלי ספר" אין צורך להמתין ל"שבוע הספר" כפי שמקובל לחשוב.
כאמור, למן הרגע הראשון שהילד חווה את הגן , הספרים נמצאים שם ואף תומכים בכל התהליכים הרגשיים העדינים שהוא עובר בהסתגלותו לגן,
כמו גם לעזור לילד לרכוש כלים להתמודדות עם היום יום שלו בכל גיל ובכל תחום ונושא – תמיד ניתן למצוא מענה נוסף בספר.
אז איך באמת?
· בחירה - בוחרים ספר שמתאים לגיל , מתחשבים באיורים המושכים ובכמות הטקסט.
· מליאה – מושיבים את הילדים במעגל כדי שכולם יוכלו לשמוע ולראות את הספר ואת הגננת, פניה והמימיקה שלה.
· הצגה- מציגים את הספר: שם הספר, שם הכותב והמאייר, התייחסות לכריכה הקדמית , לכריכה האחורית ואף לכריכה הפנימית – מה רואים?
· תקציר- מתייחסים לעניין התקציר שבכריכה האחורית ומסבירים מה מהותו.
· פתיח- "פותחים את העיניים , סוגרים את הפה, זורקים את המפתח ומקשיבים יפה" או כל דקלום אחר המודיע על התחלת ההקראה.
· כניסה- לתוך הסיפור באמצעות הקראה מרגשת , מחוברת לטקסט ולתיאטרליות שהוא דורש - אם בעדינות ואם בעוצמה.
אחרי כל דף מראים לילדים את האיורים של אותו העמוד וממשיכים.
· מעורבות- עוצרים מדי פעם כדי לחבר את הילדים לעלילה ושואלים שאלות כמו: "מה לדעתכם יקרה עכשיו?" , "מה כדאי לגיבור לבחור?" וכו'.
· סוף - הגענו לסוף הסיפור ואחרי שנתנו לו "לשקוע" אצל הילדים נותנים זמן לשאילת שאלות ולרוב שומעים מהילדים : "אפשר שוב?"
· הקראה חוזרת – משמעות רבה מאוד יש להקראה חוזרת שילדים נוטים לבקש מאתנו,
בספרי הילדים הטקסטים לא מאוד ארוכים וניתן בשמחה להקריא שוב באופן מהיר יותר.
· התעמקות - כמו בהקראה החוזרת , מתקיימת התאהבות קטנה בין הילד לסיפור וקשה לו להיפרד מהספר,
אחרי הקראה חוזרת אנחנו מזמינים את הילדים להתעמק באיורים – "תתעמק ותמצא לי זבוב קטן" –
הילד מועצם מעצם הבקשה וזה מצריך ממנו להתעמק ולסקור את שפע האיורים שבסיפור ועל ידי כך להעמיק את הבנתו את הסיפור,
כשהילד מצליח למצוא – אומרים לו: "איזו ראייה חדה יש לך – כל הכבוד!"
· התנהגות- ספר הוא חבר שמחזיקים בשתי ידיים, לעולם לא דורכים עליו, שומרים על הדפים ומותר לדפדף-לעלעל- לעיין.
אלה המושגים הראשוניים הנלמדים בגננו בהקשר של ספרים.
· תיק ספר – ביום שישי שהוא היום החגיגי בשבוע, מביא עמו הילד תיק ספר מיוחד- שיכול להיות עשוי מחומרים פשוטים בהכנה עצמית או קנוי ,
תיק שמיועד רק לספר עם שמו של הילד. הילד מוזמן באופן אישי וקסום - לבחור מתוך 10-15 ספרים שהגננת תבחר בשבילו ומתוכם
הוא הבוחר הבלעדי – גם אם יש לו את אותו הספר בבית וגםאם כבר השאיל את הספר הזה – תמיד תמיד נכבד את הבחירה שלו.
כמו כן נשוחח עמו על הספר שקראו עמו בבית ועל החוויה שהייתה לו.
הילד יודע שעליו לשמור על הספר בבית ולהחזירו בשבוע אחרי - להחליפו באותו תהליך בספר אחר שייבחר.
כל הצעדים המתבצעים בגן מומלצים עד מאוד לביצוע בבית!
בזמן איכות של אחד על אחד, בזמן קסם שלפני השינה וגם האחים הגדולים יכולים לקחת חלק בחגיגה...
מאחלים לכם לאמץ הרבה ספרים חברים וליהנות מזמן קריאה איכותי ופלאי עם הילדים!