מעל או בצד

 
 
"מעל או בצד?"
(לא על הלחם לבדו...) / מאת גלית שובל

מהבוקר אימא של איתי חסרת מנוח. מה תכין לארוחה?
"זה חייב להיות מאוד בריא, ב- 5 צבעים, שאיתי יאהב לאכול ושיכיל את כל הוויטמינים הדרושים לאיתי כדי להיות גדול וחזק".
איתי מקבל את הצלחת שאימא הכינה לו - גבשושית של אורז מלא מעליה תלולית של אפונה ברוטב, סלט ירקות וקציצות עוף ברוטב...
איתי מביט באימא שלו ומעקם את פרצופו, מתוך פיו יוצא המשפט "איכס, לא בא לי!"
עד גיל שנה לערך לא תמיד אנחנו ההורים זוכרים לאפשר בחירה לפעוט – שהרי- אנו המבוגרים "יודעים מה טוב עבורו" ומשוכנעים שהבחירה שלנו היא בדיוק מה שהוא צריך ורוצה.
בגן הילדים מבוססות הארוחות על תפריט קבוע החוזר על עצמו כל שבוע דבר המייצר וודאות לילד.
גם בתפריט כזה אפשר ורצוי לבצע שינויים עדינים בטעמים לטובת הילד.
כל שינוי שנעשה מבורך אך חייב לבוא לידיעתו של הילד ובאופן מכבד, כזה ששואל אותו איך למזוג לו? מעט או יותר?
ילדים אוהבים גיוון ושינוי וישמחו לקבל חיזוק חיובי על כך שניסו מאכל חדש! זה יעצים אותם וייתן להם בטחון בבחירות הבאות שלהם בדרך.

"הפטנטים" המומלצים מהגן:
• חברותא- לשבת לאכול יחד , הגננת/מטפלת אוכלת עם הילד ומתלווה אליו בארוחה.
מלבד ההגשה, מתקיימת שיחה נעימה ("אין משיחין בשעת הלעיסה")
המחנכת משמשת כמודל גם בזמן הארוחות , הרגלי אכילה והעדפות מאכלים.
• "מה למרוח לך?" -בארוחת הבוקר מציגים את הממרחים ושואלים כל ילד מה ירצה בכריך. לילד שמסרב לאכול – מאפשרים "רק לשבת לשתות"
(הישיבה בצוותא והשיחה תעודד אותו לאכול אפילו מעט)
• שלם או חצי? לאפשר לילד לבחור את גודל הכריך ולציין שעשה בחירה טובה
• קצת מכל דבר- לחלק מנות קטנות על מנת לאפשר לילד לבקש עוד ולהעצים אותו על כך.
• דקלומים טעימים – שהילד נהנה לשנן להגיד – "חומוס צבר – זה נהדר!" , "חמאה אני אוהב – עושה לי טוב בלב!"
• לחייך את הצלחת – ליצור פרצוף מהכריכים והסלט.
• "לא רוצה לא חייב" – עצם האפשרות הניתנת לילד לבחור מה לאכול ומה להשאיר מרגיעה אותו ואז הוא פנוי לנסות מאכל חדש.
• היום מגישים - בארוחת הצהריים  מציגים את הארוחה וממה היא מורכבת (אורז, קציצות עוף ברוטב אדום  ואפונה)
• שאלת השאלות – "מעל או בצד?" את הרוטב, הירקות המבושלים, איך הילד מעדיף? הילד מוקיר את עצם השאלה.
• "לחתוך את הקציצה או שתחתוך בעצמך?" – מיידע את הילד על היכולות שלו אך בכל זאת מאפשר בחירה.
• בתום הארוחה – מפנים את הצלחת ב- 3 פעולות פשוטות: מכניסים את הכיסא, הכוס והמזלג בתוך הצלחת הריקה, מפנים לעגלה כל פריט למקומו.

כל הפעילויות הללו, ממחישות לילד באופן מכיל ואוהב את המסוגלות שלו לבחור ולעמוד בבחירה שבחר,
לפעול למען עצמו באופן עצמאי לחלוטין ולקבל חיזוק חיובי על כל פעולה כזאת-
רק מארוחה אחת כזאת אוסף הילד חוויות מעצימות המעלות את הביטחון העצמי שלו הרבה יותר מאשר במקרה והיינו מקבלים את ההחלטות במקומו ובוחרים עבורו.





(טיפים אלה ועוד נאספו באהבה ולוקטו בקפידה על ידי גלית שובל  גננת ומנהלת גן 15 שנים )



 



חזרה ל- פעילויות

   
Top page

דף הבית
אודות גנגלית
גני ילדים בפתח תקווה
גלריות גני ילדים
צור קשר
     
לייבסיטי - בניית אתרים