בחירות לפני גיל 18
איך תעצימו את הביטחון העצמי בילדכם?
האם ידעתם, שיש דרך לעשות זאת באמצעות נתינת אפשרויות בחירה של אוכל?
תנו לילד לבחור את מזונו ותראו איך בטחונו העצמי יעלה
לאפשר בחירה לפעוט - לא תמיד זוכרים, שהרי, אנו המבוגרים "יודעים מה טוב עבורו" ומשוכנעים שהבחירה שלנו היא בדיוק מה שהוא צריך ורוצה. קיימות מגוון דרכים לעשות זאת, ואולי תופתעו אבל התהליך הזה מתחיל כבר בגיל הרך, כבר בגן הילדים.
גלית שובל , גננת ומנהלת גן "מעון כפרי גלית" ב-15 השנים האחרונות, מספרת על נסיונה ארוך השנים בחיזוק בטחונם העצמי של הילדים כבר עם הגיעם למסגרת.
"בגן הילדים מבוססות הארוחות על תפריט קבוע החוזר על עצמו כל שבוע" דבר
המייצר וודאות לילד ונותן בטחון.
גם בתפריט כזה אפשר ורצוי לבצע שינויים עדינים בטעמים לטובת הילד" ,
כל שינוי שנעשה מבורך אך חייב לבוא לידיעתו של הילד בפנייה מכבדת, השואלת את הילד איך להגיש לו?
ילדים אוהבים גיוון ושינוי וישמחו לקבל חיזוק חיובי על כך שניסו מאכל חדש!
זה יעצים אותם וייתן להם בטחון בבחירות הבאות שלהם בדרך.
"הפטנטים" המומלצים מהגן:
·
חברותא- לשבת לאכול יחד , הגננת/מטפלת אוכלת עם הילד ומתלווה אליו בארוחה.
מלבד ההגשה, מתקיימת שיחה נעימה ("אין משיחין בשעת הלעיסה")
המחנכת משמשת כמודל גם בזמן הארוחות , הרגלי אכילה והעדפות מאכלים.
·
"מה למרוח לך?" -בארוחת הבוקר מציגים את הממרחים ושואלים כל ילד מה ירצה בכריך. לילד שמסרב לאכול – מאפשרים "רק לשבת לשתות"
(הישיבה בצוותא והשיחה תעודד אותו לאכול אפילו מעט)
·
שלם או חצי? לאפשר לילד לבחור את גודל הכריך ולציין שעשה בחירה טובה
·
"רק קצת"- לחלק מנות קטנות על מנת לאפשר לילד לבקש עוד ולהעצים אותו על כך.
·
דקלומים טעימים – שהילד נהנה לשנן להגיד – "חומוס צבר – זה נהדר!" , "חמאה אני אוהב – עושה לי טוב בלב!"
· לחייך את הצלחת – ליצור פרצוף מהכריכים והסלט.
·
"לא רוצה לא חייב" – עצם האפשרות הניתנת לילד לבחור מה לאכול ומה להשאיר מרגיעה אותו ואז הוא פנוי לנסות מאכל חדש.
·
"היום מגישים" - בארוחת הצהריים מציגים את התפריט להיום וממה מורכבת הארוחה (אורז, קציצות עוף ברוטב אדום ואפונה)
·
"מעל או בצד?" –את הרוטב, הירקות המבושלים, איך הילד מעדיף? הילד מוקיר את עצם השאלה.
·
"לחתוך את הקציצה או שתחתוך בעצמך?" – מיידע את הילד על היכולות שלו אך בכל זאת מאפשר בחירה.
·
בתום הארוחה – מפנים את הצלחת ב- 3 פעולות פשוטות: מכניסים את הכיסא, הכוס והמזלג בתוך הצלחת הריקה, מפנים לעגלה כל פריט למקומו.
כל הפעילויות הללו, ממחישות לילד באופן מכיל ואוהב את המסוגלות שלו לבחור ולעמוד בבחירה שבחר, לפעול למען עצמו באופן עצמאי לחלוטין ולקבל חיזוק חיובי על כל פעולה כזאת- רק מארוחה אחת כזאת אוסף הילד חוויות מעצימות המעלות את הביטחון העצמי שלו הרבה יותר מאשר במקרה והיינו מקבלים את ההחלטות במקומו ובוחרים עבורו.
(טיפים אלה ועוד נאספו באהבה ולוקטו בקפידה על ידי
גלית שובל גננת ומנהלת גן 15 שנים )